De mens als winstmachine

In het Financieel Dagblad van afgelopen zaterdag werd ik getriggerd door deze kop boven een ingezonden brief (bron: Tamara Ronteltap). De inhoud was herkenbaar, zeker vanuit onze praktijk waarin wij veel werknemers begeleiden met ernstige spanningsklachten. Soms als gevolg van werkomstandigheden maar ook privé gerelateerde problematiek of een combinatie van beiden. Het meest effectief is wanneer werknemers preventief een hulplijn zoeken of krijgen aangereikt. Op die manier kan uitval vaak worden voorkomen en kan de focus gericht worden op hetgeen waar werknemer en werkgever het meeste rendement uit halen. Namelijk: doen waar je goed in bent en gewaardeerd worden hiervoor! Dit kan alleen maar als leidinggevenden weten wie de mens achter de werknemer is. Wat motiveert iemand, wat drijft iemand en waar wordt mijn werknemer blij van.

Wanneer medewerkers ziek zijn is vaak de tendens dat werkgevers sturen op reductie van de verzuimduur. Omdat verzuim geld kost (denk aan productieverlies, extra inhuur etc.) is dit een terecht mechanisme. Echter, er is zoveel winst te behalen door werknemers als mensen te zien en niet als “winstmachine”. Iedere werknemer wil er toe doen en een zinvolle bijdrage leveren. Wanneer bedrijven dit kunnen verweven in hun bedrijfscultuur gloort er hoop aan de horizon.

2017-05-18T14:23:58+00:0018 mei 2017|0 reacties

Laat een reactie achter

14 − veertien =