Goed werkgeverschap, maar hoe doe je dat?

Goed werkgeverschap is een term die je in de wandelgangen wel eens tegen komt. Maar wat houdt goed werkgeverschap eigenlijk in? Tijdens de intakegesprekken met cliënten krijg ik vaak de vraag “wat is het belang van mijn werkgever dat ik in gesprek ga met bedrijfsmaatschappelijk werk?” Het antwoord is vaak nl.: “Jouw werkgever wil graag dat je zo spoedig mogelijk je werk kunt hervatten en bij voorkeur dat je met plezier aan het werk bent”. Met andere woorden, wanneer je optimaal inzetbaar bent, ben je het meest productief. Vrijwel iedere cliënt snapt dit en concludeert dat men in wezen hetzelfde doel nastreeft. Op dat moment is de eerste hobbel genomen.

In het burgerlijk wetboek, artikel 611, staat het volgende beschreven:
De werkgever en de werknemer zijn verplicht zich als een goed werkgever en een goed werknemer te gedragen.” Beide partijen participeren dus en vormt het uitgangspunt. De volledige wettekst over goed werkgeverschap levert veel informatie op maar biedt weinig praktische handvatten voor dagelijks gebruik. Wanneer er ruis op de lijn is tussen werkgever en werknemer kan dit gemakkelijk leiden tot belemmering in het functioneren of zelfs tot verzuim.

Werkgevers doen er daarom goed aan om een aantal basisprincipes na te streven w.o.:

  • Zorgvuldigheid in communicatie (zowel mondeling als schriftelijk)
  • Maak geen misbruik van je positie als werkgever
  • Maak verwachtingen waar
  • Motiveer ingrijpende beslissingen
  • Behandel werknemers gelijk
  • Praat mét elkaar in plaats van óver elkaar

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief

Diensten

Meer informatie

Download de brochure of neem contact met ons op via info@thehumanworks.com of 0317 – 31 34 88.

Aanmelden

Direct medewerker aanmelden